Minnesanteckningar från nätverksträffen 090311

Vi börjar mötet med att Solstrålen berättar om sin verksamhet och deras arbete med likabehandling.

De började med att gå igenom lokalerna och tillhörande ytor. Analysen av detta var att utklädningshörnan sällan användes av pojkarna och att kläderna var till största del prinsesskläder och klackskor. Personalen såg att de att behövde utöka och förändra innehållet. Man kom även fram till att alla barn , både pojkar och flickor, små och stora lekte med det lego som fanns. Där blev då önskemålet att utöka den delen med mer lego.

De insåg också att de behövde få in mer rörelse i verksamheten och behövde mer material till det bl.a en boxningssäck - används av både flickor och pojkar.

De köpte in:

Brandman, polis, läkare kläder och byggde upp en "larmcentral"

Lego, dockor med fler nyanser av brun.

Kryptunnel samt boxningssäck och handskar.


Ett förslag är att ha nätverksträff på Biblioteket i Ljusdal och få tips på litteratur av Karin Jönsson i september


Arbetet med likabehandlingsplaner
En bra utgångspunkt är att den specifika förskolan formulerar en vision och sedan mål. Man kan sen skriva ner hur  dessa mål skall  uppnås och vilka åtgärder som skall göras. Man behöver inventera vad som redan görs i verksamheten som främjar likabehandling.

Vi diskuterar skillnaden på främjande arbete och förebyggande arbete och vilka skillnader det är i verksamheterna.


Birgitta berättar om den nya diskrimineringslagen som gäller fr.o.m. 090101. Barn- och elevskyddslagen har till viss del ersatt av diskrimineringslagen och nya diskrimineringsgrunder är ålder och könsöveskridande identitet.


Birgitta vidarebefordrar handledningen för likabehandling i förskolan.


Litteratur tips från Ur & Skur i Järvsö: Att vara annorlunda - Ur & Skur


Nästa träff på Ur & Skur den 4 maj kl. 18 -20  sista anmälningsdag den 29 april. Alla deltagare behöver "rusta sig" med utekläder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0